PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZTKI PASTWA POLSKIEGO
Krzyacy Henryka Sienkiewicza  prawda i fikcja
dzieje.pl Imperium Romanum Muzeum Historii Pols Muzeum II Wojny Światowej Muzeum Pałac w Wilanowie NARODOWE ARCHIWUM CYFROWE PTH Zamek Królewski w Warszawie 
Polub nas na Facebook'u
ekiosk.pl

Mówią Wieki 3/2017

tylko
8.50 zł

DOSTʘPNE NA:
Win, iPad, Android

pobierz obrazy

10 000 lat dziejów na jednej planszy

Wydawnictwo Bard

W grze „Historia” każdy z graczy prowadzi jedną cywilizację – od wynalezienia ognia aż do osobliwości przekraczających współczesny poziom techniki. Kluczem do zwycięstwa jest zrównoważony rozwój we wszystkich aspektach – technicznym, militarnym, terytorialnym, kulturalnym i politycznym. Wymaga to więc dobrego planu oraz nieco zmysłu taktycznego. Polska wersja gry została niedawno wydana przez firmę Bard Centrum Gier.


Opis:

Początkowo gra może przerażać złożonością i wielością elementów. Na samej planszy znajduje się mapa, tor liczenia punktów, tor porządku tury, koło czasu pełne różnych, dziwnych symboli, a do tego różnokolorowa matryca, również otoczona niezrozumiałymi obrazkami. Ale to nie wszystko – w pudełku znajduje się łącznie 180 kart w sześciu rodzajach, a do tego cała masa drewnianych znaczników w różnych kształtach i kolorach.

Pierwsze wrażenie jest jednak mylące. Wbrew pozorom instrukcja nie jest strasznie długa, ponadto wiele miejsca w niej zajmują zasady dodatkowe, których nie trzeba znać przed rozpoczę-ciem pierwszej partii. Opanowanie reguł nie zabiera więc wiele czasu – wszystkie symbole na planszy i kartach są dokładnie wyjaśnione, i można je łatwo, wręcz intuicyjnie, zrozumieć. Bardzo przydatny jest zamieszczony w instrukcji opis przykładowej tury, który pomaga zrozumieć jak zasady działają w praktyce.

Najwięcej problemu sprawia kontrolowanie wszystkich czynności, które należy wykonać w trakcie tury w odpowiednim porządku. Na szczęście gra trwa aż 12 tur, daje więc sporo czasu aby się w nią wdrożyć – i jeszcze mieć szanse na zwycięstwo. Już po pierwszych rundach rozgrywka staje się bardzo dynamiczna, a sama partia powinna zamknąć się w ciągu dwóch godzin.

Duża ilość elementów przekłada się na duże możliwości podczas rozgrywki. Gra uwzględ-nia właściwie wszystkie aspekty rozwoju cywilizacji. Gracze mogą rozwijać wojsko lub technologie, zajmować nowe tereny, budować wspaniałe Cuda Świata, handlować ze sobą lub prowadzić wojny i najazdy. W działaniach tych korzystają ze wsparcia znanych z historii postaci – wodzów, polityków, artystów, naukowców. Za rozwijanie każdej z dziedzin zdobywa się punkty, choć w różnych ilościach.

04_08_2015_00_07_51.jpg

Wszystkie te akcje wykonują poprzez zagrywanie specjalnych kart. Zasoby są jednak ograniczone przed to często trzeba dokonywać wyborów, a której sferze warto się skupić, a którą można zaniedbać. Dynamika gry zwiększa się w miarę rozwoju cywilizacji graczy – nowe wynalazki dają też nowe możliwości, z każdą turą przybywa też kostek władzy – podstawowego zasobu pozwalającego na używanie większości kart.

Wspomniane już dodatkowe zasady dodatkowe mogą być użyte jako urozmaicenie po rozegraniu kilku partii i dokładnym opanowaniu wersji podstawowej. Przede wszystkim wprowadzają one pewien element losowości do rozgrywki, która w wersji podstawowej prawie nie występuje. Dają one możliwość gry przeciwko tzw. Civbotom – cywilizacjom sterowanym automatycznie przez mechanizmy gry. Można z nich skorzystać podczas partii dla mniej niż sześciu osób. Istnieje również wariant gry solowej – przeciw pięciu Civbotom, nie jest on jednak zbyt ciekawy i służy on jednak głównie opanowaniu zasad. Inną opcjonalną zasadą są karty wydarzeń, wprowadzające to rozgrywki kluczowe zdarzenia z historii świata – upadek cesarstwa rzymskiego, epidemię dżumy, czy II wojną światową.

Fabularnie gra obejmuje całą historię świata. Na kartach znajdują się postaci od Hammurabiego do Bruce Lee, oraz cudy świata od Stonehenge do wieżowców w Dubaju. Dobór tych elementów jest oczywiście subiektywny i uznaniowy, można mieć do niego pewne zastrzeżenia – np.: zbytnie skupienie na kulturach europejskich, oraz jedynie na epokach świetności tych kultur. Nie wpływa to jednak w żaden sposób na jakość rozgrywki.

Można powiedzieć, że „Historia” jest jak dzieje świata – złożona, wieloelementowa i niezwykle ciekawa. Nie jest jednak tak skomplikowana, jak się na początku wydaje, a gdy lepiej się ją pozna, daje mnóstwo rozrywki.

 

Szymon Cydzik


dodano: 2015-08-04


Kalendarium

25 marca 1807: W imperium brytyjskim zniesiono handel niewolnikami.

Bieżący numer

24 luty 2017
nr 3 (686)

Prenumerata  | Reklama  | Kontakt

Zamknij X

Błąd wczytywania.

Zamknij X