Gospodarka wojenna XX wiek
PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZ�TKI PA�STWA POLSKIEGO
Historia Polski i Brazylii
Polub nas na Facebook'u
ekiosk.pl

Mówią Wieki 3/2025

tylko
8.50 zł

DOSTʘPNE NA:
Win, iPad, Android

pobierz obrazy

Escadrila Albă. O istorie subiectivă

Daniel Focşa

Rumuński historyk Daniel Focşa zajął się mało znanym problemem jednego z epizodów zaangażowania kobiet w działaniach wojennych podczas walk na froncie wschodnim. W jego książka Escadrila Albă. O istorie subiectivă opowiadającej o losach rumuńskich ochotniczek na froncie wschodnim, znalazło się miejsce na polonica.


Opis:

Escadrila Albă to nazwa jednostki lotnictwa sanitarnego, w którym służyły rumuńskie fascynatki latania w czasie II wojny światowej. Pomysł utworzenia eskadry sanitarnej, w której służyłyby kobiety, należał do księżnej Mariny Ştirbey. Rumunka wzorowała się na fińskiej organizacji paramilitarnej Lotta Svärd. Jednostka rozpoczęła działalność pod koniec 1939 r. w wyniku wniosku złożonego przez ks. Ştirbey w rumuńskim Ministerstwie Lotnictwa. Poza inicjatorką pierwszymi ochotniczkami w Escadrila Albă były: Mariana Drăgescu, Virginia Duţescu, Nadia Russo-Bossie oraz Irina Burnaia. Specjalistyczna eskadra była wyposażona w lekkie samoloty, m. in. polskie RWD-13S, ale też niemieckie Messerschmitt M35 (BFW M.35), Fiesler Fi-156 Storch, brytyjskie General Aircraft Monospar ST-25 oraz włoskie Nardi FN.315. Nazwa jednostki pochodziła od używanych przez nią samolotów, które były początkowo całkowicie pomalowane na biały kolor z wyeksponowanymi czerwonymi krzyżami na kadłubie i skrzydłach. Mimo pomocniczego charakteru rumuńskie samoloty sanitarne były atakowane przez lotników sowieckich. W odpowiedzi Rumuni zaczęli przemalowywać pod koniec 1941 r. samolotów eskadry, nadając im maskujący kamuflaż. W sierpniu 1942 r. doszło do przeformowania Escadrila Albă w Escadrila 108 Transport uşor (108. Eskadra Transportowa Lekka). Jednostka została przeniesiona w okolice Stalingradu na lotnisko Kotielnikowo a następnie na kolejne lądowisko Płodowitoje. Tam dołączyły następne latające kobiety: Victoria Pokol, Maria Nicolae, Stela Huţan i Smaranda Brăescu.

O żeńskiej jednostce lotniczej było głośno zarówno w Rumunii jak i w III Rzeszy, gdyż był atrakcyjny temat dla mediów – chociażby z powodu urody latających pilotek. Escadrila Albă stała się tematem artykułów w rumuńskich czasopismach Aripi, Tempo, România aeriană oraz niemieckich Hamburger Illustrierte, Berliner Illustrierte Zeitung. Jeszcze w czasie wojny książkę o kobiecej eskadrze napisał George Acsinteanu. Powstał też film Escadrila Albă w rumuńsko-włoskiej koprodukcji, w którym występowały Mariella Lotti, Lucia Sturdza-Bulandra oraz Tino Bianchi i Claudio Gora – 78-minutowa fabuła zdążyła jeszcze znaleźć się w 1944 r. na ekranach kin rumuńskich.

Książka Focşy koncentruje się na losach Mariany Drăgescu, Nadii Russo-Bossie oraz Steli Hutan-Palade. Autorowi udało się przeprowadzić wywiady ze wspomnianymi weterankami podniebnej aktywności, przypominając losy tych odważnych kobiet – również powojenne, już po opuszczeniu ojczyzny. W swej pracy wykorzystał drukowane archiwalia, opracowania (m. in. Cristiana Ionescu oraz Cristiana Crăciunoiu i Jeana-Louisa Roba) oraz artykuły prasowe. Z perspektywy polskiej najważniejszą informacją w Escadrila Albă. O istorie subiectivă jest mało znany fakt wykorzystywania przez lotnictwo rumuńskie samolotów polskich – nie tylko bojowych (PZL P-11 czy PZL 37 Łoś), ale też pomocniczych, jak wspomniana konstrukcja Stanisława Rogalskiego i Jerzego Drzewieckiego.

Hubert Kuberski


dodano: 2012-03-11


Kalendarium

31 marca 1854: Komandor Matthew Perry, który dotarł do wybrzeży Japonii na czele amerykańskiej eskadry okrętów wojennych, wymusił na Japończykach otwarcie ich portów dla handlu ze Stanami Zjednoczonymi.

Bieżący numer

15 marzec 2025
nr 3 (789)

Prenumerata  | Reklama  | Kontakt

Zamknij X

Błąd wczytywania.

Zamknij X