Gospodarka wojenna XX wiek
PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZ�TKI PA�STWA POLSKIEGO
Historia Polski i Brazylii
Polub nas na Facebook'u
ekiosk.pl

Mówią Wieki 9/2024

tylko
8.50 zł

DOSTʘPNE NA:
Win, iPad, Android

pobierz obrazy

Producent: Biały Gryf

Tytuł: Mocarstwa

Wielka Wojna Europejskich Potęg

W grze Mocarstwa gracz stoi na czele jednego z imperiów, które rywalizują o dominację w Europie. Już na tym etapie widoczna jest pewna nieścisłość historyczna - choć znajdujemy się w realiach XVIII wieku, na planszy widać Cesarstwo Niemieckie, tereny kontrolowane przez Rosję i Turcję są mniejsze, niż faktycznie były, zaś kolonie brytyjskie obejmują Maroko. Ponadto z nieznanych przyczyn twórcy gry nazwali monarchię habsburską Królestwem Węgier.


Producent: Wydawnictwo Rebel

Tytuł: Od barona do króla

W grze „Baronia” gracze wcielają się w możnowładców, którzy na peryferiach królestwa rywalizują o ziemię i wpływy. Rozsyłając swoich rycerzy po kraju, starają się zająć jak najlepsze miejsca do budowy wiosek, twierdz i miast. Dzięki płynącym stąd zyskom mogą umacniać swoją pozycję w państwie, a nawet sięgnąć po królewską koronę.

 


Producent: Instytut Pamięci Narodowej

Tytuł: Kawaleria przeciw samolotom

W połowie sierpnia 1920 roku, gdy pod Warszawą ważyły się losy Polski i Europy, na froncie południowym I Armia Konna zbliżała się do Lwowa. Miasto było praktycznie bezbronne, a posiłki nie miały szans przybyć wcześniej niż rączy kozacy Budionnego. Jedyną nadzieją byli piloci z 7 Eskadry Lotniczej, którzy wzięli na siebie obowiązek spowalniania czerwonej nawały.


Producent: Wydawnictwo Bard

Tytuł: 10 000 lat dziejów na jednej planszy

W grze „Historia” każdy z graczy prowadzi jedną cywilizację – od wynalezienia ognia aż do osobliwości przekraczających współczesny poziom techniki. Kluczem do zwycięstwa jest zrównoważony rozwój we wszystkich aspektach – technicznym, militarnym, terytorialnym, kulturalnym i politycznym. Wymaga to więc dobrego planu oraz nieco zmysłu taktycznego. Polska wersja gry została niedawno wydana przez firmę Bard Centrum Gier.


Producent: Phalanx

Tytuł: Ryszuła kampania crowdfuningowa Mare Nostrum

Dwie godziny wystarczyły, by faktem stało się wydanie gry Mare Nostrum! 22 maja wystartowała międzynarodowa (6 różnych wersji językowych!) kampania crowdfundingowa wydania gry Mare Nostrum, w której uczestniczy również wydawnictwo PHALANX. Dzięki niej wydana zostanie polska wersja językowa tego legendarnego tytułu.

 


Producent: Wydawnictwo Bard

Tytuł: Carcassone powraca w nowym wydaniu

Mimo iż nazwa pochodzi od miasta na południu Francji, gra „Carcassone” powstała w Niemczech w 2000 roku. Już w 2001 zdobyła prestiżową nagrodę „Spiel des Jahres” i stała się jedną z najbardziej znanych gier planszowych. Od kilkunastu lat zachwyca graczy w wielu krajach, regularnie też ukazują się kolejne dodatki lub nowe wersje gry. Polski wydawca - Centrum  Gier Bard - wprowadziło właśnie na rynek nową, odświerzoną edycję tej kultowej planszówki.


Producent: Fabryka Gier Historycznych

Tytuł: Odbudowaliśmy Warszawę! Kolejna gra FGH ukaże się w tym roku na rynku.

Na 8 dni przed zakończeniem kampanii „Odbudowy Warszawy 1945-1980” Fabryka Gier Historycznych uzbierała ponad 100% kwoty potrzebnej do wydania gry o tytułowej odbudowie. Przez kolejne kilka dni wspierający mają szansę osiągnąć kolejne progi i wprowadzić kilka zmian w tym tytule. Wszystko już pozostało w rękach przyszłych graczy.

Warto podkreślić, że kampania „Odbudowy” została wsparta przez Fundację Niepodległości. Dzięki pomocy tej instytucji udało się zrealizować podstawowy cel kampanii. Gratulujemy Fabryce Gier Historycznych kolejnej udanej kampanii!

Zbiórka na Wspieram.to potrwa do 21 kwietnia. Jest jeszcze czas na wsparcie projektu. W ostatnim tygodniu akcji FGH szykuje kilka niespodzianek. Dlatego uważnie śledźcie działania wydawnictwa, aby nie ominąć żadnych atrakcji.

15_04_2015_09_36_54.png


Producent: Fabryka Gier Historycznych

Tytuł: Pierwsze wrażenia z odbudowy Warszawy

Na konwencie „Równonoc” który w dniach 20-21 odbył się w Warszawie, Fabryka Gier Historycznych zaprezentowała prototyp swojej najnowszej gry „Odbudowa Warszawy”. W grze gracze wcielają się w architektów i budowniczych, którzy po wojnie podnoszą stolicę gruzów.


Producent: Fabryka Gier Historycznych

Tytuł: Wesprzyj odbudowę Warszawy

Fabryka Gier Historycznych jeszcze w marcu tego roku wystartuje z kampanią crowdfundingową gry „Odbudowa Warszawy 1945-1980”.Na stronie wydawnictwa pojawiła już się oficjalna zapowiedź i potwierdzenie tej informacji.

„Odbudowa Warszawy 1945-1980” to gra Piotra Grzymisławskiego i Łukasza Szopki – będzie to ich planszowy debiut. Jak najszybciej i najtrafniej opisać „Odbudowę”? Najprościej powiedzieć, że to gra rodzinna z wariantem zaawansowanym dedykowanym koneserom gier i geekom. Zasady gry są proste i przejrzyste – w grę mogą zagrać nawet 10 latkowie. Wariant familijny trwa ok. 60 minut, zaawansowany – 120 minut.


Producent: Badger’s Nest

Tytuł: Siedmioro dzielnych samurajów

Akcja gry 7 Ronin rozgrywa się w feudalnej Japonii, w bliżej nieokreślonym miejscu i czasie. Jeden z graczy wciela się w wodza tajemniczego klanu ninja, od lat terroryzującego górską wioskę, drugi zaś dowodzi grupą siedmiu roninów wynajętych przez wieśniaków do obrony.


Producent: Phalanx

Tytuł: Kto pierwszy, ten lepszy

We wrześniu 2014 przypadała 70. rocznica alianckiej operacji Market Garden. Jak potoczyłyby się losy wojny, gdyby zakończyła się sukcesem? Albo odwrotnie – co stałoby się, gdyby niemiecka ofensywa w Ardenach zatrzymała aliancki pochód na wschód? Te i wiele innych alternatywnych scenariuszy można sprawdzić, grając w wydaną przez firmę Phalanx grę planszową Wyścig do Renu.


Producent: Alter

Tytuł: Legioniści na przepustce

Po długim oczekiwaniu żołnierze Legionów Polskich otrzymali wreszcie przepustki. Teraz mogą się wyrwać z koszar, aby odwiedzić rodziców i narzeczone. Mają tylko dziesięć dni, aby to zrobić i, przebijając się przez ogarniętą wojennym chaosem Galicję, wrócić do macierzystej jednostki.


Producent: Phalanx

Tytuł: Rozgrywki magnackich rodów

W przedrozbiorowej Polsce realna władza należała do wielkich rodów magnackich. To ich przedstawiciele piastowali najwyższe urzędy, kształtując politykę państwa, a także mieli wpływ na decyzje sejmu. W grze wydawnictwa Phalangs pt. Magnaci gracze mogą się wcielić właśnie w liderów wielkich rodów możnowładczych Rzeczypospolitej Obojga Narodów.


Producent: KAROL MADAJ INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ

Tytuł: KOLEJKA

Gra „Kolejka”

 

 

 

 

 

 

 

Gra planszowa „Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy (od 2 do 5) wydaje się proste. Muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste…

Gracze ustawiają swoje pionki w kolejkach, nie wiedząc z początku do którego sklepu zostanie dostarczony towar. Napięcie rośnie, gdy odsłania się karty dostawy towaru  i okazuje się, że kart towaru starczy tylko dla kilku szczęśliwców, stojących najbliżej drzwi do sklepu. Kolejka zaczyna napierać na drzwi, bo każdy chce być pierwszy. Do przepychania się w kolejce gracze używają zagrywanych z ręki kart kolejki, takich jak: „Matka z dzieckiem na ręku”, „Pan tu nie stał” czy „Towar spod lady”. Muszą jednak uważać na „Remanent”, „Pomyłkę w dostawie” oraz na stojące w każdej kolejce czarne pionki – spekulantów. Z zakupami wrócą do mieszkania tylko ci, którzy najsprawniej wykorzystali trzymane w ręku karty kolejki. 

Na kartach towaru przedstawiono zdjęcia sześćdziesięciu oryginalnych przedmiotów z czasów PRL. W sklepach znajdziemy między innymi buty „Relaks”, wodę toaletową „Przemysławkę”, herbatę „Popularną” oraz wiele innych trudno dostępnych dóbr. Na osiedlu jest też bazar, gdzie można kupić wszystko, ale trzeba słono zapłacić. Chyba że uda się dogadać z przekupką... W tej historycznej grze planszowej trzeba nieźle kombinować, żeby zdobyć upragniony towar.

Czy masz odwagę zmierzyć się z codziennością lat 80.?


Producent: KAROL MADAJ. INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ

Tytuł: 303

„303” jest szybką wojenną grą planszową dla dwóch osób. Jeden z graczy dowodzi RAF broniącym Wielkiej Brytanii, a drugi atakuje niemieckim Luftwaffe. Zadaniem lotnictwa Trzeciej Rzeszy jest zbombardowanie Londynu, a celem lotnictwa alianckiego powstrzymanie agresora. Każdy z graczy dysponuje sześcioma różnymi samolotami za pomocą których prowadzi operację wojenną na planszy, nawiązującej do stołu dowodzenia RAF. Podniebne pojedynki rozstrzygane są przy użyciu specjalnie zaprojektowanych kości.

 

 


Producent: Polskie Gry Planszowe

Tytuł: CRACOVIANA

Gra „Cracoviana” to pasjonujący spacer ulicami starego Krakowa, na których można spotkać ślady dawnych historycznych wydarzeń, władców, artystów i naukowców, a także współczesnych wybitnych Polaków. Dla tego wielkiego zbioru wspólnym mianownikiem jest właśnie Kraków. Poznajemy klimat miasta, jego bogatą historię i tradycję. To gra dla tych, którzy chcą barwnie opowiadać o Krakowie swoim dzieciom i wnukom, a przy tym samemu się nie nudzić.


Producent: Polskie Gry Planszowe

Tytuł: Kocham Polskę

„Kocham Polskę” to gra oparta na quizie, zawierająca ponad 700 pytań dotyczących historii, geografii, przyrody naszej ojczyzny, a także informacje o znanych postaciach, legendach i miastach. Zawiera planszę, piękne, kolorowe pionki, koło do losowania kategorii pytań oraz karty, na których jest zapisany cały materiał edukacyjny.


Producent: Egmont

Tytuł: Mali Powstańcy

„Mali Powstańcy” to gra, która cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem od momentu pojawienia się na rynku. Przemawia za tym jej tematyka oraz rodzinny charakter, który sprawia, że z przyjemnością grają w nią całe rodziny. Docenił ją także Komitet Ochrony Praw Dziecka, który przyznał jej nagrodę główną w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku”, w kategorii zabawek dla dzieci w wieku 7-12 lat.


Producent: Egmont

Tytuł: Liberator dodatek do gry Mali Powstańcy

„Mali Powstańcy” to rodzinna gra planszowa przybliżająca historię Harcerskiej Poczty Polowej. Gra ma charakter edukacyjny, dzięki czemu młodzi gracze mają okazję zapoznania się z tematyką powstania. Sukces gry spowodował wydanie „Liberatora”, dodatku wzbogacającego grę o lotnicze zrzuty z pomocą dla powstańców.

 


Producent: Filip Miłuński/Egmont

Tytuł: Na Grunwald

Czy historia musi być nudna? Nie! Wydawnictwo EGMONT po raz kolejny udowadnia, że można połączyć historię z zabawą. Na rynku pojawiła się właśnie rodzinna gra planszowa „NA GRUNWALD!”. Podczas emocjonującej rozgrywki gracze werbują rycerzy, zdobywają dla nich prowiant i dukaty oraz biorą udział w potyczkach z Krzyżakami.


Producent: Polskie Gry Planszowe

Tytuł: Oddkryj Wawel

„Odkryj Wawel” to historyczna gra edukacyjna pogłębiająca wiedzę o Wawelu, dworze królewskim i kulturze okresu największej świetności Rzeczpospolitej, czyli czasów Zygmunta I Starego.


Producent: Polskie Gry Planszowe

Tytuł: Proch i Stal

"Proch i stal" opowiada o niezwykłych, lecz mało znanych dziejach obrony podkrakowskiego klasztoru za czasów konfederacji barskiej. Dzięki połączeniu fascynującej rozgrywki z informacjami historycznymi gracze nie tylko świetnie się bawią, ale mają również możliwość poznania wyjątkowo interesującego epizodu z historii Polski. Niecodzienne jest także to, że w grze nie ma jednegozwycięzcy - albo twierdza wytrwa dzięki zgranym działaniom grających, albo padnie prowadząc do przegranej wszystkich. Umiejętność wspólnego planowania i pracy zespołowej będzie kluczem do sukcesu.


Producent: Po9lskie Gry Planszowe

Tytuł: Sławni Polacy

Dwie pasjonujące gry edukacyjne przedstawiające znane postacie z historii Polski. Wśród nich znajdują się: naukowcy, królowie, sportowcy, wodzowie, malarze, muzycy, święci, odkrywcy itp. Gracze oprócz postaci historycznych poznają także osoby żyjące współcześnie.



Kalendarium

9 października 1920: tzw. bunt Żeligowskiego: oddziały podległe gen. Lucjanowi Żeligowskiemu "zbuntowały się" i zajęły Wileńszczyznę, którą później przyłączono do Polski. Akcję przeprowadzono na rozkaz marszałka Piłsudskiego

Bieżący numer

16 wrzesień 2024
nr 9 (783)

Prenumerata  | Reklama  | Kontakt

Zamknij X

Błąd wczytywania.

Zamknij X