Gospodarka wojenna XX wiek
PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZ�TKI PA�STWA POLSKIEGO
Historia Polski i Brazylii
Polub nas na Facebook'u
ekiosk.pl

Mówią Wieki 3/2025

tylko
8.50 zł

DOSTʘPNE NA:
Win, iPad, Android

pobierz obrazy

Persepolis

Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud

Pełnometrażowa fabuła animowana 2D w dobie konkurecji cyfrowej animacji trójwymiarowej staje się rzadkością. Tym bardziej radośniej należy powitać klasyczne dzieło rysunkowe – Persepolis. Film powstał podstawie komiksu Marjane Satrapi, która zresztą współreżyserowała z Vincentem Paronnaudem przeniesienie go na ekran.


Opis:

Komiksowe wspomnienia Marjane zaczynają się jeszcze w czasach swobody obyczajowej i intelektualnej, przypominając mimichodem o opresjach szacha (choć nie o jego przerażającej tajnej policji SAVAK). Dziewczynka wychowywana w otwartej inteligenckiej rodzinie wyciąga wnioski z dyskusji z komunizującym wujkiem Anouchem, jak i samym Allachem, mianującym ją „prorokinią”. Dziewczynka na swój dziecinny sposób kibicuje sprawiedliwości i uczciwości. Nie zmienia się nawet po obaleniu szacha i zwycięstwie rewolucji islamskiej, gdy wprowadzenie szariatu zmusiło kobiety do ukrywania się pod czadorami i burkami. Marjane sekunduje rodzicom w oporze przeciwko absurdom wprowadzanym przez ajatollachów. Gdy starsi walczą o prawo do smakowania alkoholu, dziewczynka słucha zakazanej muzyki (od Bee Gees po Iron Maiden). W historii Marjane sygnalizuje, że z dala od Teheranu (z czasem coraz bliżej) trwała krwawa wojna iracko – irańska, która przeorała społeczeństwo irańskie w trakcie bezsensownej hekatomby.

Satrapi, zarówno w komiksie, jak i w w filmie, wyraża się sugestywnie, dzięki skoncentrowaniu się w przeważającej części Persepolis na czarno-białej przeszłości. Oczami inteligentnej dziewczynki obserwujemy wyraziste obrazy, dokumentujące dwoistość egzystencji w Iranie (oficjalnej, stojącej w kontrze do prywatnej) i niezłomność Persów w osiągnięciu wolności. Jej przeżycia, emocje, strach i bunt z Teheranu kontrastują z dekadencko-zblazowanym towarzystwem podczas nauki w wiedeńskim gimnazjum. Moment dojrzewania zbiega się u Marjane ze specyficznym kontestowaniem zakazów i nakazów. Również pierwsze miłości, jak i wstyd z powodu irańskiego pochodzenie są ciekawymi elementami zachowań dziewczyny ze Środkowego Wschodu. Tam obyczajość jest całkiem różna od tej naddunajskiej. Jednocześnie Satrapi udowadnia, że bycie mieszkańcem Iranu to wcale nie zbrodnia, a ludzie, mówiący jeżykiem farsi nie są terrorystami.

Bardzo ważną postacią Persepolis jest czuła i opiekuńcza babcia, której mądrość napełnia Marjane ogromną energią. W filmie radzi wnuczce: „Na tym świecie spotkasz wielu palantów. Jesli ktoś cię zrani, pomyśl sobie, że to przez głupotę. Nie odpowiadaj im. Nie ma nic gorszego niż gorycz i mściwość. Bądź wierna sobie”. Starsza pani wiele pamięta i stosuje wspaniałe pomysły, m. in. z wykorzystaniem jaśminu!

Niepokojące w Persepolis jest tylko nadmierne wysławianie haseł materialzmu dialektycznego i akcentowanie lewicowego światopoglądu, gdyż każdy kto przeżył komunistyczne miazmaty raczej nie życzy sobie powrotu idei Marksa, Engelsa i Lenina. Brak zrozumienie tej prawdy spowodował, że Iranka, nie podejrzewając nawet, czego bolszewicy uczyli wujka Anouche w sowieckiej szkole aktywistów Kominternu, szczyci się w swym dziele stalinowskim aktywistą.

Hubert Kuberski


dodano: 2008-05-15


Kalendarium

31 marca 1854: Komandor Matthew Perry, który dotarł do wybrzeży Japonii na czele amerykańskiej eskadry okrętów wojennych, wymusił na Japończykach otwarcie ich portów dla handlu ze Stanami Zjednoczonymi.

Bieżący numer

15 marzec 2025
nr 3 (789)

Prenumerata  | Reklama  | Kontakt

Zamknij X

Błąd wczytywania.

Zamknij X