Gospodarka wojenna XX wiek
PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZ�TKI PA�STWA POLSKIEGO
Historia Polski i Brazylii
Polub nas na Facebook'u
ekiosk.pl

Mówią Wieki 3/2025

tylko
8.50 zł

DOSTʘPNE NA:
Win, iPad, Android

pobierz obrazy

Mocarstwa

Biały Gryf

Wielka Wojna Europejskich Potęg

W grze Mocarstwa gracz stoi na czele jednego z imperiów, które rywalizują o dominację w Europie. Już na tym etapie widoczna jest pewna nieścisłość historyczna - choć znajdujemy się w realiach XVIII wieku, na planszy widać Cesarstwo Niemieckie, tereny kontrolowane przez Rosję i Turcję są mniejsze, niż faktycznie były, zaś kolonie brytyjskie obejmują Maroko. Ponadto z nieznanych przyczyn twórcy gry nazwali monarchię habsburską Królestwem Węgier.


Opis:

Mocarstwa przewidują trzy warianty rozgrywki, różniące się poziomem trudności. W pierwszym operuje się tylko wojskiem, w drugim dochodzą pewne elementy ekonomiczne, np. zdobywanie i handel surowcami. W trzecim wariancie, tzw. pełnej rozgrywce wykorzystuje się specjalny początek rundy - za jego pomocą określa się, kiedy gracz zbiera podatki, kiedy opłaca żołd, a kiedy buduje statki i fortyfikacje czy rekrutuje bądź żywi armię. Zwykle celem rozgrywki jest zajęcie konkretnego miasta, mocarstwa lub kilku mocarstw. Państwo uważa się za zajęte, jeśli kontroluje się jego stolicę, a na jego terytorium nie ma żadnego oddziału przeciwnika lub neutralnego.

01_02_2018_14_13_30.jpg

Dwa pierwsze warianty rozgrywki przeznaczone są dla dwóch lub trzech osób i służą raczej stopniowemu wdrażaniu się w zasady. Te nie są skomplikowane, nawet w pełnej rozgrywce. Najwięcej problemów mogą sprawić bitwy morskie, ponieważ gracz ma tu naprawdę wiele możliwości wyboru. Na lądzie gracz dysponuje kilkoma rodzajami jednostek zróżnicowanych pod względem mobilności, kosztu rekrutacji i utrzymania oraz bonusów, które otrzymuje sie przy rzucie kostką podczas walki. Wszystkie starcia są rozgrywane losowo. Obie strony rzucają dwie lub trzy kości i jeśli atakujący wyrzuci więcej od obrońcy, zwycięża. Co więcej atakujący nie traci wojsk, nawet jeśli wyrzuci mniej - straty przeciwnikowi można więc zadać tylko w swojej turze. Losowe rozstrzyganie starć zwiększa nieprzewidywalność gry oraz emocje, ale jednocześnie utrudnia tworzenie taktycznych planów i ich realizację. Gra przypadnie więc do gustu raczej lubiącym nieprzewidywalność niż możliwość misternego strategicznego planowania.

Szymon Cydzik  


dodano: 2018-02-01


Kalendarium

31 marca 1854: Komandor Matthew Perry, który dotarł do wybrzeży Japonii na czele amerykańskiej eskadry okrętów wojennych, wymusił na Japończykach otwarcie ich portów dla handlu ze Stanami Zjednoczonymi.

Bieżący numer

15 marzec 2025
nr 3 (789)

Prenumerata  | Reklama  | Kontakt

Zamknij X

Błąd wczytywania.

Zamknij X