Gospodarka wojenna XX wiek
PIASTOWIE, CHRZEST POLSKI I POCZ�TKI PA�STWA POLSKIEGO
Historia Polski i Brazylii
Polub nas na Facebook'u
ekiosk.pl

Mówią Wieki 9/2024

tylko
8.50 zł

DOSTʘPNE NA:
Win, iPad, Android

pobierz obrazy

Mocarstwa

Biały Gryf

Wielka Wojna Europejskich Potęg

W grze Mocarstwa gracz stoi na czele jednego z imperiów, które rywalizują o dominację w Europie. Już na tym etapie widoczna jest pewna nieścisłość historyczna - choć znajdujemy się w realiach XVIII wieku, na planszy widać Cesarstwo Niemieckie, tereny kontrolowane przez Rosję i Turcję są mniejsze, niż faktycznie były, zaś kolonie brytyjskie obejmują Maroko. Ponadto z nieznanych przyczyn twórcy gry nazwali monarchię habsburską Królestwem Węgier.


Opis:

Mocarstwa przewidują trzy warianty rozgrywki, różniące się poziomem trudności. W pierwszym operuje się tylko wojskiem, w drugim dochodzą pewne elementy ekonomiczne, np. zdobywanie i handel surowcami. W trzecim wariancie, tzw. pełnej rozgrywce wykorzystuje się specjalny początek rundy - za jego pomocą określa się, kiedy gracz zbiera podatki, kiedy opłaca żołd, a kiedy buduje statki i fortyfikacje czy rekrutuje bądź żywi armię. Zwykle celem rozgrywki jest zajęcie konkretnego miasta, mocarstwa lub kilku mocarstw. Państwo uważa się za zajęte, jeśli kontroluje się jego stolicę, a na jego terytorium nie ma żadnego oddziału przeciwnika lub neutralnego.

01_02_2018_14_13_30.jpg

Dwa pierwsze warianty rozgrywki przeznaczone są dla dwóch lub trzech osób i służą raczej stopniowemu wdrażaniu się w zasady. Te nie są skomplikowane, nawet w pełnej rozgrywce. Najwięcej problemów mogą sprawić bitwy morskie, ponieważ gracz ma tu naprawdę wiele możliwości wyboru. Na lądzie gracz dysponuje kilkoma rodzajami jednostek zróżnicowanych pod względem mobilności, kosztu rekrutacji i utrzymania oraz bonusów, które otrzymuje sie przy rzucie kostką podczas walki. Wszystkie starcia są rozgrywane losowo. Obie strony rzucają dwie lub trzy kości i jeśli atakujący wyrzuci więcej od obrońcy, zwycięża. Co więcej atakujący nie traci wojsk, nawet jeśli wyrzuci mniej - straty przeciwnikowi można więc zadać tylko w swojej turze. Losowe rozstrzyganie starć zwiększa nieprzewidywalność gry oraz emocje, ale jednocześnie utrudnia tworzenie taktycznych planów i ich realizację. Gra przypadnie więc do gustu raczej lubiącym nieprzewidywalność niż możliwość misternego strategicznego planowania.

Szymon Cydzik  


dodano: 2018-02-01


Kalendarium

9 października 1920: tzw. bunt Żeligowskiego: oddziały podległe gen. Lucjanowi Żeligowskiemu "zbuntowały się" i zajęły Wileńszczyznę, którą później przyłączono do Polski. Akcję przeprowadzono na rozkaz marszałka Piłsudskiego

Bieżący numer

16 wrzesień 2024
nr 9 (783)

Prenumerata  | Reklama  | Kontakt

Zamknij X

Błąd wczytywania.

Zamknij X