Etapy:
Etap 2
Październikowy numer „Mówią wieki w szkole”, podobnie jak w zeszłym miesiącu, jest nieco krótszy, a to ze względu na wydzielenie z niego dodatku „Dziedzictwo dawnej Rzeczypospolitej”. Mamy nadzieję, że rekompensatą za to będzie opowieść o Auguście II Wettynie, jednym z najbarwniejszych polskich monarchów. W powszechnej ocenie był prawdziwym czarnym charakterem, który nieodpowiedzialnie wplątał kraj w niszczycielską wojnę, doprowadził go do ruiny i politycznego upadku. Doprawdy, nie wiodło się krewkiemu Sasowi na bitewnych polach, za to w łożnicy święcił niezliczone triumfy. Przekonajmy się, czy ten stereotypowy obraz jest prawdziwy. Zerknijmy także na karykaturę, która ilustruje wyborcze praktyki w Prusach i Galicji na przełomie XIX i XX wieku.
Czekamy na wasze głosy zarówno w sprawie „Mówią wieki w szkole”, jak i dodatku o dziedzictwie dawnej Rzeczypospolitej.
Miłej lektury
Wojciech Kalwat
Redaktor naczelny „Mówią wieki w szkole”
Zadanie numer dwa
W poprzednim zadaniu prosiliśmy, abyście wyszukali kobiety polskiego baroku, które w wyjątkowy sposób zapisały się w naszych dziejach (było to nawiązanie do tematyki dodatku „Dziedzictwo dawnej Rzeczypospolitej”. Drugie zadanie naszego konkursu także nawiązuje do staropolskiej przeszłości. Zastanówcie się i wskażcie najbardziej znamienny symbol kultury sarmackiej. Pamiętajcie, by dobrze uzasadnić wypowiedź, pokazując to, co oryginalne, niespotykane i reprezentatywne dla polskiego dziedzictwa. Liczymy na waszą wiedzę i twórcze podejście.
Wojciech Kalwat
Komisarz Szkolnej Ligi Historycznej