Etapy:
Etap 5
Białogłowy, matrony, herod baby
Pierwszy etap SLH rozstrzygnięty. Zadanie nie było łatwe, bo prosiliśmy, by w formie bloga ukazać sylwetki wybitnych kobiet żyjących i działających w epoce baroku. Dzisiaj żyjemy w czasach różnorakich parytetów, a kobiety nie mają problemów, by się realizować, robić karierę, odgrywać ważne role w życiu społecznym i politycznym. Jak byśmy nie patrzyli, stanowisko premiera dzierżyły w Polsce dwie kobiety, obecnie mamy trzecią panią premier. To wymowny znak czasów, w jakich żyjemy. Nie będziemy przekonywać, ze nie zawsze tak było. Rola kobiety, matki, opiekunki domu podporządkowanej ojcu, a później mężowi, nie pozwalała jej na aktywność na szerszym polu. Czy jednak rzeczywiście? Wiele kobiet wyzwalało się z tego ciasnego gorsetu i dzięki swym zdolnościom oraz ambicjom wspartym pozycją majątkową znaczyło więcej, niż to wynikało z prawnych i ze społecznie przyjętych konwenansów.
Trzeba przyznać, że znane ze źródeł przykłady tych pań pokazują, jak ważna jest osobowość. Najprostszym przykładem jest oczywiście królowa Marysieńka, która jest ustawiana powszechnie w tandemie z królewskim mężem. A to w zasadzie tylko reguła potwierdzająca regułę, wszak żona to nie tylko mężowska korona, ale nader często i szyja kręcąca mężowską głową. A w czasach saskich kobiety – niejednokrotnie sprawniejsze umysłowo od swych mężów – zaczęły się rządzić nad Wisłą jak nigdy dotąd. To właśnie tych gospodyń, rzędzioch i pasjonatek kultury mieli szukać uczestnicy konkursu. Ligowicze ruszyli do bibliotek i archiwów, by poznać ich działalność i czasy, w którym przyszło im żyć. W ruch poszły pióra, kamery, aparaty fotograficzne. Niektórzy wcielili się w rolę dawnych bohaterów, ukazując swój aktorski talent. Wszyscy zaś stworzyli blogi – medium już wielokroć wypróbowane. Poniżej znajdziecie wyniki zmagań.
„Kobiety baroku” to pierwszy etap konkursu, który realizowaliśmy wraz z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Muzeum ufundowało także specjalne i piękne nagrody, którymi są publikacje historyczne oraz bilety uprawniające do jednokrotnego bezpłatnego wstępu do Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z terminem wykorzystania do końca grudnia 2016 roku. Nagrody – za które dziękujemy – zostaną przesłane do laureatów pierwszego etapu.
Poniżej prezentujemy listę laureatów pierwszego etapu. Resztę klasyfikacji znajdziecie na stronie internetowej: www.mowiawieki.pl.
Wojciech Kalwat, komisarz Szkolnej Ligi Historycznej
SZKOŁY PODSTAWOWE
I nagroda:
blog Gwiazdka Heweliusza, zespół ze szkół gdańskich: SP nr 75, Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa i SP przy Parafii św. Kazimierza: Natalia Filowiat, Antonina Jaśkiewicz, Weronika Walewska, opiekun: Anna Wolińska
GIMNAZJA
I nagroda:
blog Ona dała szkołę, zespół z Gimnazjum im. AK w Cieszkowach: Kamila Derlatka, Alicja Paczkowska, opiekun: Krzysztof Nurkowski
II nagroda:
blog Bernardynki w Łowiczu, zespół z Gimnazjum nr 4 im. Jana Pawła II w Łowiczu: Natalia Siekiera, Michalina Stefańska, Anna Szczęsna, opiekun: Piotr Wysocki
Wyróżnienie:
blog Maria Cunitz, zespół z Gimnazjum nr 29 we Wrocławiu: Bartłomiej Dziedzic, Jakub Moskwiak, Krystian Pacyniak, opiekun: Jerzy Rudnicki
SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
I nagroda:
blog Elżbieta von Guntersberg – „Joanna D`
arc” z Kalisza Pomorskiego, zespół z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych z Kalisza Pomorskiego: Alicja Bulkiewicz, Bartosz Rowiński, Przemysław Życzko, opiekun: Maciej Rydzewski
II nagroda:
blog Młodzi na tropach historii, zespół z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie: Maciej Januchowski, Ilona Kaczmarek, Kamil Maciaszczyk, opiekun: Anna Zalewska
Wyróżnienie:
blog Zofia Czarnkowska z Herburtów, zespół z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie: Klaudia Bakiera, Ewelina Jabłońska, Jagoda Niżyńska, opiekun: Anna Zalewska
Wyróżnienie:
blog Urszula Lubomirska, barokowa dama, zespół z Zespołu Szkół Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie: Wiktor Babis, Sabina Barszczewska, Wioletta Łysek, opiekun: Robert Borkowski
Zadanie nr 5
Konkurs otwarty
Kiedy dokonano rekonstrukcji – odbudowy zamku w Bobolicach, podniósł się huczek. Wspaniały pomysł – chwalili jedni, absolutna profanacja, historyczna ruina powinna zostać historyczną ruiną – krzyczeli inni. Nie będziemy oceniać, czy dobrze się stało. Wyobraźmy sobie jednak, że mamy możliwość podnieść z ruiny jakąś historyczną budowlę czy innego typu zabytek. Podajcie taki przykład i podajcie przeznaczenie takiego obiektu. Pamiętajcie zarówno o realiach, znaczeniu kulturowym, jak i uzasadnieniu wyboru. Czekamy więc na gotowe pomysły i plany zagospodarowania. Zadanie nr V W kwietniowym wydaniu Magazynu Historycznego „Mówią wieki” został ogłoszony konkurs na najlepszego polskiego władcę elekcyjnego. Zapraszając do udziału w plebiscycie, prosimy abyście samodzielnie dokonali wyboru, który z monarchów wybranych przez polską i litewską szlachtę zasługuje na miano najlepszego. Weźcie pod uwagę dorobek, bilans osiągnięć i porażek i cechy charakteru. Nie unikajcie wyrażania sympatii. Pamiętajcie by koniecznie uzasadnić swój wybór!